انتخابات یازدهمین دوره ی ریاست جمهوری و توهمات گوناذ
شبکه فعالین دموکراتیک حرکت ملی آذربایجان – تبریز شبکه فعالین دموکراتیک حرکت ملی آذربایجان – تبریز

 

 

ما همواره در صحبت های درونی خود به این ضرب المثل آذربایجانی خود توجه داریم که : "قونشو اوشاغینا داش دیدی ایله کی سامان چوالینا دیدی . ترجمه فارسی: سنگی به بچه ی همسایه خورد ، تو گویی به کیسه ی کاه خورد !

 دستورالعمل های گوناذ تی وی نگران از برگزار شدن انتخابات فرارو که به تحلیل آن ها و همینطور ما اگر در آرامش و حضور انبوه مردم برگزار شود ، دیگر شیطنت های خارجی (که این طیف و همپالگی های سلطنت طلب  و ... شان ، سرمایه گذاری اصلی شان بر روی آن گذاشته شده تا بلکه "چلبی" وار پشت نیروهای متجاوز خارجی به قدرت برسند ) به یاس تبدیل خواهد کرد.

ممکن است به ما این ایراد اساسی را بگیرند که این انتخابات بین خودی ها بوده و به علت عدم امکان حضور نیروهای اپوزسیون ، غیر دموکراتیک است که البته در نگاه اولیه منطقی به نظر می رسد.

اما عیب این ایرادگیری عبارت از آن است که با لحاظ و ارزیابی توازن فعلی نیروها در ایران ، با قاطعیت می توان گفت که در دموکراتیک ترین انتخابات هم یکی از همین افرادی که نامزد شده اند انتخاب خواهند شد و بنابراین انتخابات ایران غیر دموکراتیک تر از انتخابات آمریکا که در آن فقط یک نفر از احزاب حاکم و با صرف هزینه های میلیاردی می تواند رئیس جهمور شود و هر نامزد دیگر به لحاظ عدم استطاعت مالی ذره ای شانس و امید به انتخاب شدن ندارد ، نیست .

در کشورهای معبود گوناذ تی وی و همفکران بسا رقیبش ، کسی را رد صلاحیت نمی کنند و این در ظاهر امر یک حرکت دموکراتیک به شمار می رود اما جبر اقتصادی و نداری است که با توان ترین ولایق ترین انسان ها را از حق مطرح شدن حتی تنها نامشان در فهرست کاندیداها محروم می سازد.

به عبارت دیگر ، این دموکراسی ادعایی چون از جبر اقتصادی استفاده می کند ، ابدا خاصیت دموکراتیک ندارد و شبیه آن است که بگوییم که مثلا مرگ انسان اعدام شده ، فاجعه بارتر از مرگ انسانی است که گرسنه نگه داشته می شود تا بعد از تحمل روزها رنج و عذاب (در معرض جبر اقتصادی قرار گرفته شده) می میرد ؟!

آیا هر خواننده ی منصف و ژرف اندیش از منطق ساده ی فوق به این نتیجه نمی رسد که دموکراسی و آزادی انتخابات مورد ادعای گوناذ تی وی چیزی جز وهم و خیال نیست ؟ و بدین نتیجه نمی رسد که در مقایسه ، ما کم و کسری از بابت آزادی انتخابات از دیگران نداریم.

"جواد اسماعیلی" مجری ارشد گوناذ تی وی ، از ما می خواهند که این انتخابات را "تحریم فعال " کنیم و البته روشن نمی سازد که کسی که مردم را از دست زدن به کاری باز می دارد ، باید راه های عملی تر و عقلانی تری ارائه دهد و به اصطلاح آلترناتیو خود را مطرح کند که ما در لابلای سخن پراکنی های این آقایان و گاها خانم ها از آلترناتیو پیشنهادی آن ها مطلع شده و دریافته ایم که جهان به قول "جواد بی" بی صاحب نیست و مالک قدرتمندی به نام زمامداران آمریکا دارد که در سر بزنگاه ها مانند یک منجی ظاهر شده و نجاتمان می دهد که البته شرط حضور این منجی جواد بی مهیا کردن ظهور آن از قبیل امضا طومار ها و بردن شکایت به کاخ سفید و خلاصه دادن بهانه های زیاد به دست این منجی است تا بتواند مناطق پرواز ممنوع  و ... درست کرده و ما را مانند افغانی ها ، عراقی ها ، لیبیایی ها و احیانا سوری ها ( که روند امور در مورد سوریه می رود که به مذاق جواد بی ها و احمد بی ها ناسازگاری نشان دهد) خوشبخت سازد .

نه ! حضرات محترم ! این آلترناتیو شما امتحان های شرمگینانه ای پس داده و ما را به نتایج درخشان تحلیل درست از اوضاع جهانی رسانده و بنابراین پیش کش خودتان باشد !

در مورد پیشنهاد " جواد اسماعیلی" دایر بر تلاش برای آتش زدن صندوق های رای هم که باید گفت که " بچه همسایه" نخواهیم شد که سنگ به ما بخورد و تصور اصابت سنگ  به گونی کاه  در شما بوجود آید.

تشریف آورده خودتان این زحمت را متقبل شده و این عمل لمپن مابانه ی که "تحریم فعال" اش نامیده اید را خودتان انجام داده و هزینه های مثبت و منفی اش را بپردازید . همه افتخاراتش ما شما . ما نیستیم.

 

 






June 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی